Søllerød Rådhus tegnet af Arne Jacobsen og Flemming Lassen

Ingeborg sheepskin stol

Søllerød Rådhus står i dag som et sandt mesterværk. Sådan er det dog ikke altid blevet betragtet. Læs historien om Arne Jacobsen og Flemming Lassens design.

Arne Jacobsen og Flemming Lassen gik på kostskole sammen, og de udviklede hurtigt et venskab. Venskabet fortsatte i årene efter kostskolen, og med tiden blev de også kollegaer. Parret har tegnet mange forskellige bygninger og møbler sammen, og en af disse er Søllerød Rådhus – i dag kendt som Rudersdal Rådhus.

Konkurrencen om Søllerød Rådhus

Den 11. august 1939 kunne man i dagbladet Politiken læse, at “Fremtidshusets Arkitekter” havde vundet konkurrencen om Søllerød Rådhus. Bag dette navn gemte sig Arne Jacobsen og Flemming Lassen. 10 år forinden havde parret vundet konkurrencen om at tegne Fremtidens Hus, og deraf kom navnet.

Det var dog ikke det navn, som Jacobsen og Lassen havde deltaget under. Der indkom 43 forslag i konkurrencen – alle anonyme – og parrets forslag gik under navnet “Kryds”. Flere kendte arkitekter deltog i konkurrencen – heriblandt Jørn Utzon, Mogens Lassen, Aage Rafn og Orla Dietz.

Efter en tæt kamp mod forslaget “Fuga” af Erhard Lorenz, ender Arne Jacobsen og Flemming Lassen med at vinde konkurrencen. De er hurtigt klar til at gå i gang, men så banker tyskerne på døren, og Anden Verdenskrig går i gang. 1. september 1939 besluttes det at sætte byggeriet i bero, men den 5. oktober samme år beslutter man alligevel at gå i gang med det samme.

Det var dog ikke ensbetydende med, at krigens udbrud ikke havde konsekvenser for arkitekterne. Til BT udtalte Arne Jacobsen blandt andet:

“Det hele er dødt. Jeg skal bygge Søllerød Rådhus, men det er ikke noget stort hus, og andet har jeg ikke på tapetet. Det er mit indtryk, at hele standen er ramt. Der er ingen liv på tegnestuerne.”

Forslaget

Arne Jacobsen og Flemming Lassen ender med at vinde konkurrencen, fordi deres forslag har den rette balance mellem æstetik og funktionalitet – præcis som Arne Jacobsen er kendt for. Bygningerne vender rigtigt i forhold til solen, de er gjort klar til eventuelle udvidelser, og så er den smukke skov i baggrunden tænkt med i designet.

Forslaget møder dog en del kritik. Mange kan ikke se skønheden ved bygningen, som de finder decideret grim og en skamplet. Der var eksempler på højtstående borgere, som gerne så, at bygningen blev opført i klassiske røde mursten i stedet for den marmor, som forslaget lagde op til.

Arne Jacobsen tog dog til genmæle, da han udtalte:

Når et hus projekteres, og de første skitser vises for offentligheden, vil der altid være visse fantasiløse mennesker, som mener, at skal man bygge i landskabet, bliver bygningen bedst ved at bruge røde sten og tegltag og helst lidt bindingsværk. Vi mener nu det modsatte, for netop skovens bløde konturer tillader en større fasthed og klarhed i arkitekturen end den, man kan give en bygning, der skal ligge i et almindeligt gade- og bybillede.

På trods af kritikken blev rådhuset dog opført, og den 16. marts 1942 blev Søllerød Rådhus indviet.

Inventar

De fleste af Arne Jacobsens bygninger har én ting til fælles: Gesamtkunstwerk. I denne sammenhæng dækker det over den måde, hvorpå Arne Jacobsen designer både bygningen, men også det meste af inventaret og interiøret til selve bygningen.

De fleste af Arne Jacobsens møbler er tegnet til specifikke bygninger. Liljen er for eksempel tegnet til Nationalbanken, mens Svanen og Ægget er tegnet til SAS Royal Hotel.

Til Søllerød Rådhus tegnede Arne Jacobsen og Flemming Lassen også det meste. Hovedparten af møblerne, armaturerne, dørene, dørgreb, køkkenelementer og sågar askebægre er tegnet til Søllerød Rådhus.

Heriblandt er Søllerød-pendlen, der blev sat i produktion af Louis Poulsen. Louis Poulsen var desuden ansvarlig for alle belysningslegemer på rådhuset.

Fra opgørelsen over anviste inventarudgifter fremgår det desuden, at Rud. Rasmussen leverede to sofaer i ufarvet oksehud (Rud Rasmussen er i dag en del af Carl Hansen & Søn). Sofaen har angiveligt både stået hos borgmesteren og også foran et bryllupslokale på rådhuset, hvor det vordende ægtepar kunne sætte sig i sofaen og vente på, at de kunne blive gift.

I dag er sofaen sat i produktion af &Tradition under navnet “Mayor“.

Søllerød Rådhus er desuden den lokation, hvor byLassen har taget mange af billederne af møbler som My Own Chair Special Edition og Ingeborg.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få information omkring de seneste, nyheder, tilbud og meget andet.